Finished: 03 PM Thu 09 Apr 15 UTC
Private Euroopan Mestarit-2
2 days /phase
Pot: 200 D - Spring, 2000, Finished
Modern Diplomacy II, Survivors-Win Scoring
1 excused missed turn
Game drawn
26 Feb 15 UTC Autumn, 1995: Niinpä! Missä on NATO kun sitä kaivataan?
26 Feb 15 UTC Autumn, 1995: USAlla uusi Monroe oppi?
27 Feb 15 UTC Autumn, 1995: Jos ei jenkit niin entäs Apple? Hankitaan iNATO (ilkeiden Naapureiden Allianssin Torjunta Ohjelma) ja pistetään Eurooppa uuteen uskoon.
28 Feb 15 UTC Autumn, 1995: Ortodoksiseen uskoon?
28 Feb 15 UTC Autumn, 1995: Islamin uskoon!
28 Feb 15 UTC Autumn, 1995: Mikäs ISIS sieltä huutelee :D
01 Mar 15 UTC Autumn, 1995: Ei se ole mikään kalifaatti vaan Turkin legitimaatti hallitus. Eikä nyt ollut tarkoitus puhua uskonnoistakaan. Vaikka on tietysti selvää, että kaikkien on ruvettava katollisiksi. Vai haluatteko, että sataa sisään?
01 Mar 15 UTC Autumn, 1995: Egypti ready :) ?
01 Mar 15 UTC Autumn, 1995: Mitä jos lopetettais rakennus vuoro, sillain, että vuoro vaihtuisi lähempänä ilta kymmentä nykyisen yhdentoista sijaan.
01 Mar 15 UTC Autumn, 1995: Omasta puolestani olen valmis lopettamaan tämän kierroksen,vaikka heti. ;)
01 Mar 15 UTC Autumn, 1995: Niin no katolinen ja ortodoksinen kirkkohan on miltein yksi kirkko. Pyhän isämme valta Roomassa vai häiritsee itäisiä veljiämme. Islam ja pohjoisen protestiliikket ovatkin sitten jo omat asiansa.
05 Mar 15 UTC Spring, 1996: Varoitus kaikille Länsi-Euroopan kansoille: Italian aiemmin maalaama uhkakuva on toteutumassa hyvää vauhtia. Kahden vuoden sisään teillä on vastassanne koko Itä-Euroopan kattava kolmen pelaajan liittouma. Nyt kun Wienin portit on potkittu sisään (tällä kertaa Ukrainan toimesta), on korkea aika lopettaa yksittäisistä keskuksista nahistelu ja nousta yhdessä aseisiin idän uhkaa vastaan. Vielä ei ole myöhäistä!
06 Mar 15 UTC Spring, 1996: Kaiken maailman ennustuksia sitä täällä huudellaan :D
09 Mar 15 UTC Autumn, 1996: Sic transit gloria mundi! Qualis artifex pereo!
09 Mar 15 UTC Autumn, 1996: Ιδού αδελφός! Ό Φαύλος λαμβάνει τιμή του αυτού!
10 Mar 15 UTC Autumn, 1996: Κυριε ελεισον τον Ἰυδαιον σπανιην
16 Mar 15 UTC Spring, 1997: Heghlu'meH QaQ jajvam
02 Apr 15 UTC Spring, 1999: Roomassa näyttää olevan melko kuumat paikat :D
02 Apr 15 UTC Spring, 1999: Kaikki tiet vievät Roomaan
02 Apr 15 UTC Autumn, 1999: Joka hallitsee Roomaa, hallitsee maailmaa!
04 Apr 15 UTC Autumn, 1999: Alea iacta est
04 Apr 15 UTC Autumn, 1999: Tällä päivämäärällä Herran vuonna 1999 on koko Eurooppalaisen maailman yhteisellä tuella Rooman pyhään istuimeen ja kirkkovaltioon liitetty koko Romagnan maakunta Italiassa sekä Brittanyn maakunta Ranskassa. Edellisen valitettavasti poisnukkuneen, rauha hänen sielulleen, pyhän isämme paavin tilalle Rooman piispaksi, Jeesuksen Kristuksen sijaiseksi, apostolien ruhtinaan seuraajaksi, yleismaailmallisen kirkon pääksi ja ylimmäksi paimeneksi, lännen patriarkaksi, Italian priimakseksi, Rooman kirkkoprovinssin arkkipiispaksi ja metropoliitaksi, Vatikaanivaltion hallitsijaksi ja Jumalan palvelijoiden palvelijaksi on kardinaalikollegio valinnut ranskalaisen kardinaalin paavinimeltään Pietari II. Paavi Pietari II ensimmäisenä tekonaan on päättänyt omakätisesti kirjoittaa seuraavan kiertokirjeen luettavaksi kaikelle maailmalle, niin katolisille, idän ortodoksisille veljille, pohjoisen kristillisille yhteisöille kuin islamilaiselle maailmallekin, De bello et pace, sodasta ja rauhasta:
"Minä Rooman piispa, Jeesuksen Kristuksen sijainen, apostolien ruhtinaan seuraaja etc. etc. etc. kirjoitan teille rakkaat veljeni surullisin mielin. Koko Euroopan on jakanut suuri jäätyvä sotalinja, joka erottaa veljet toisistaan tuhoaa perheet ja saa tuhannet ja taas tuhannet nuoret miehet kuolemaan. Minä vetoan teihin kansojen päämiehet ja rukoilen solmikaa rauha tänä Herramme Jeesuksen Kristuksen, jota muslimitkin suurena profeettana kunnioittavat, ylösnousemuksen päivänä, että laskisitte aseenne ja kävisitte yhdessä juhlapöytään rauhan merkkinä. Jos on mahdollista, että te kaikki meitä yhdessä autoitte kirkkovaltion loiston palauttamisessa, on yhtä tosi ja mahdollista, että tämä rauha voi syntyä. Käykäämme kaikki yhdessä rauhan rukoukseen. Sopikaamme riidat, jotka maailmaamme näin jakavat.
- Rooman piispa, Jeesuksen Kristuksen sijainen, apostolien ruhtinaan seuraaja, etc. etc. etc. Pietari II"
05 Apr 15 UTC Autumn, 1999: Samaa mieltä, pattitilanne.
05 Apr 15 UTC Autumn, 1999: Kuten on tullut jo sanottua:Ranskan tukeminen roomaan neljän keskenään sotivan valtion toimesta on merkki uudesta ajasta. Vanha konflikti ei kanna meitä enää ensi vuosituhannelle. Alkava 2000 luku on aloitettava joukkueiden vaihdolla tai pysyvällä rauhalla eroopassa.
05 Apr 15 UTC Autumn, 1999: Konstantinopolin ekumeeninen Patriarkka hyväksyy veljellisen rakkauden eleen, jonka hänen täysin samanvertaisensa Rooman piispa on esittänyt. Rauhan tie on ainoa oikea tie, mutta oikeudenmukaisuutta ja vanhurskautta se ei saa polkea maahan! Vääryydet on sovitettava, jotta kestävä ja pysyvä rauha saadaan maailmaan!

Kehoitankin nyt kaikkia maita käymään neuvottelupyötään paavin esimerkin mukaisesti. Kehoitan myös muistamaan sen, että helmiä on turha heittää sioille.

Κυριε ελησον!
05 Apr 15 UTC Autumn, 1999: Ps. Pääsiäisen kunniaksi myös Patriarkka on kääntynyt rauhan puolelle!
05 Apr 15 UTC Autumn, 1999: Vaikuttaa, että taas yksi ottelu on päättynyt tasapeliin. Tämä on itse asiassa melko huolestuttava tulos seuraavia matseja ajatellen. Käytännössä jokaisessa ottelussa syntyy kaksi likimain tasavahvaa liittoumaa, eikä kummastakaan löydy kieroilijaa, joka pattitilanteen ratkaisisi. Koska liittoumien jäsenten luottamus toisiinsa on vahva, voivat he jättää keskinäiset rajansa tyhjiksi ja keskittyä suureen linjaan, mikä johtaa pattitilanteeseen.

En keksi tähän kuin yhden ehdotuksen: seuraava peli pelataan anonyymiasetuksilla (ei nimiä) eikä kommunikaatiota. Tällöin liittoumien muodostaminen olisi paljon hankalampaa, eikä naapuriin voisi kovinkaan hyvin luottaa. Tietenkin säännön toimivuus olisi riippuvainen pelaajien rehellisyydestä säännön noudattamista kohtaan. Tässä porukassa taitaa aika moni tuntea toisensa.

Nykyisellään pelissä on lähinnä kyse siitä, ketkä syödään ennen liittoumien syntymistä. Kenelläkään ei ole voiton mahdollisuuksia (tai ainakin ne vaikuttaisivat olevan pienet). Pahimmillaan liittoumat jatkuvat ensi matsissa samoin pelaajin kuin nytkin, mikä tekisi koko pelistä merkityksettömän.

Kommentteja, kiitos.
05 Apr 15 UTC Autumn, 1999: Itse pidän viestejä hyvin keskeisenä osana peliä mutta sitäkin voi harkita jos tilanne ei parane. Anomyymiyttä voi toki myös kokeilla koska kaveriporukalla pelatessa muiden pelityylejä voi arvailla. Olin toivonut peliin useaa pientä liitto, mutta tässä pelissä ainoa keino torjua idän alussa saama etulyönti asema oli perustaa läntinen vastarinta.
06 Apr 15 UTC Autumn, 1999: Anonymiteettiä voisi kokeilla, mutta viesteistä en luopuisi, sillä itse pidän neuvottelua pelin tärkeimpänä osana.
06 Apr 15 UTC Autumn, 1999: Kyllä tämä ekaksi peliksi oli varsin onnistunut omasta mielestäni. Pääsi mukavasti sisään psykologiseen painajaiseen ja strategiseen euforiaan :D toivoisin kyllä seuraavaa peliä pelattavan samoilla asetuksilla. Ehkä tahti voisi olla hieman nopeampi. Pelasin itse varuiksi noobina rauhallisesti ja varman päälle.

Toisaalta voihan MaMa vielä kumota kaikki tasapelin haaveet, jolloin alkaa varmaan jossain kohtaa puukot viuhumaan.
06 Apr 15 UTC Autumn, 1999: Kaikki vs Venäjä, jos ei tasuria kuulu, niin alkaa puukot viuhumaan :)
06 Apr 15 UTC Autumn, 1999: Neuvottelun mahdollisuuden poistaminen muuttaisi olennaisesti pelin syvintä olemusta. Pelin nimihän on 'Diplomacy', ja keskinäinen neuvottelu on pelin suola ja sielu. Lisäksi voittaminen tässä pelissä on tarkoituskin olla hyvin haastavaa, joka tekee sen saavuttamisesta erittäin kunnianhimoisen tavoitteen.

En nopeuttaisi peliä enää tästä 2pvä/vuoro - tahdista. Missattujen vuorojen todennäköisyys kasvaa, ja on hyvin ärsyttävää jos ei vain ehdi neuvotella.
Jos halutaan pelata nopeammalla tahdilla, niin olisi ehkä parempi kokoontua ihan fyysisesti samaan paikkaan pelaamaan, tai vaihtoehtoisesti pelata tällainen interweb-peli esim. 30min aikarajalla/vuoro sellaisena päivänä, jolloin kaikille sopii.

Tämä oli hyvä keskustelun aloite. Ehkä jokaisen kannattaa pohtia uudelleen omia strategioitaan seuraavaa peliä varten.
08 Apr 15 UTC Hyviä pointteja nyt on.

Minustakaan pelin idea ei ole ikuisten liittoutumien sopiminen heti ensimmäisen vuoden aikana. Toki sopimuksia on tehtävä, ja niiden toteutuessa kaikki ovat sen verran varovaisia, että täysimittainen puukotus tuntuu harvoin kannattavan. Massiivinen idän liitto oli oikein hyvä idea aluksi, mutta lännen vastatessa samalla mitalla päädyttiin aika nopeasti jälleen koko kartan rintamasotaan, jossa kukaan ei juuri etene, eikä kenelläkään ole varaa livetä liitosta. Ei optimi tämä.

En myöskään nopeuttaisi tätä tahtia - vaikka loppua kohti olisin voinut olla aktiivisempikin, oli joskus nytkin jo vähän hoppu. Online-livepelin kokeilu (vuoro 5-10 min) olisi toinen vaihtoehto, tai ihan face-to-face -pelailu :)

Olen pelannut täällä pari täysin anonyymiä peliä, ja se onkin oikeastaan kokonaan eri laji - viestittely on sen verran olennainen osa peliä, ja se on hoidettava pelkästään siirtojen välityksellä. Liittoutuminen on silloin hankalampaa, kaverin supportit kun pitää arvata niin hyökätessä kuin puolustettaessa. Synkronoitu kilpikonnapuolustus voisi olla tällä tavoin vaikeampaa ja siten voittaminen helpompaa. Aikaa myös kuluu huomattavasti vähemmän (neuvotteluun tasan 0, mutta paranoiaan ehkä vähän enemmän). Eräs vaihtoehto on myös pelkkä globaali chatti.
08 Apr 15 UTC Venäjä votees ny tasuria, että saadaan uutta peliä :)
08 Apr 15 UTC Espanja taitaa kääntää tähdet itseään vastaan...
08 Apr 15 UTC Minä Espanjan kuningas tuon uuden vuosituhannen kunniaksi riemukkaan ilosanoman. There indeed will be peace for our time.
08 Apr 15 UTC Elikkä toisin kuin Chamberlain lausunnon kanssa yleis eurooppalainen rauha on nyt virallinen ja pysyvä. Kieltämättä puukotuksia tuli harkittua mutta päätimpä jättää ne ensi peliin.

Ja ensi pelistä puheenollen, millaisia toiveita ihmisillä on. Aloitetaanko pian vai pidetäänkö pieni tauko. Ja mikä tärkeintä käytetäänkö samoja asetuksia. Itse kannatan samoja mutta olen valmis myös muutoksiin.
08 Apr 15 UTC Mun puolesta, voidaan aloittaa vaikka heti ja samoilla seteillä
08 Apr 15 UTC Jes, mä en tuhoutunut ja lopussa kaikki oli mun puolella! XD
Mullakaan kun ei ole tätä pelikokemusta, niin kannatan uutta peliä samoilla asetuksilla. Voidaan aloittaa koska vaan.
08 Apr 15 UTC Kieltämättä kaikkien kääntyminen lopussa Ranskan puolelle oli niin kaunista, että siitä piti saada todistusaineistoa loppu karttaan.
08 Apr 15 UTC Uusinta kelpaa myös minulle vaikka heti, samoilla seteleillä.
08 Apr 15 UTC Samaa mieltä Saksan kanssa Ranskan kauniista lopusta :D mulle käy samat asetukset ja uusi peli milloin tahansa. Myös pika/live-peli kiinnostaisi
08 Apr 15 UTC Kevään kiireet hellittävät tämän viikon jälkeen, joten uusi peli passaa :)

Ainoa muutos asetuksiin olisi minusta points-per-SC winner-takes-alliksi - näin kenenkään ei varmasti kannata pelata kakkossijasta
09 Apr 15 UTC Riittääkö pelaajia uuteen kymmenen pelaajan karttaan? Ovatko Puola ja Turkki vielä mukana?
09 Apr 15 UTC Avatkaa joku uus peli, niin sittenhän sen näkee :)
10 Apr 15 UTC Vai näin tässä kävi, yllättävän moni selviytyi loppuun asti. Mullekin passaa uus peli lähiaikoina, eiköhän jopa vapun nurkilla ehdi hieman juonittelemaan. Vuorovälin pitäisin samana, mut vois tällä porukalla jotain pikapeliäkin kokeilla vaikka joku viikonloppu, verkoitse tai jopa face to face.

Mitä tulee sääntöjen muuttamiseen, näkisin että nykyiset järjestelyt toimii ihan hyvin. Näiden pelien jumiutuminen ja yksittäisen voittajan puute johtuu lähinnä pelimekaanisista asioista, erityisesti siitä että puolustaminen on lähtökohtaisesti valloittamista helpompaa. Tasapeli on lisäksi mun mielestä tietynlainen henkinen voitto esimerkiksi pienehkön liittouman ajaessa muut nurkkaan tai kun ollaan kaikki-vastaan-yksi -tilanteessa. Neuvottelu on mustakin olennainen ja hauska osa tätä peliä, jos sen ottaa pois käytöstä niin päätöksenteko menee aika randomiksi. Pisteytyksen muuttaminen saattaa pidentää peliä jonkin verran, mut siinäkään tapauksessa yksittäinen voittaja ei oo taattu. Sitä vois ehkä vaihteen vuoksi kokeilla, mut en näe välttämättömän.

Niin ja tässä pelissä jumiutumisen aiheutti ilmeisesti se, että muodostui vain kaks tasavahvaa liittoa. Sanoisin kuitenkin ettei tää lopputulos ollut mitenkään väistämätön alkutilanteesta katottuna ja uudessa pelissä tällä kartalla asiat menee varmaan aika eri tavalla. Saattaa jopa olla että näiden tasureihin päättyneiden pelien jälkeen solmitaan mieluummin lyhyempiä ja pienimuotoisempia sopimuksia kuin koko pelin kestäviä liittoja. Uutta peliä kehiin siis!
11 Apr 15 UTC http://webdiplomacy.net/board.php?gameID=158486

2 päivää aikaa liittyä, salasana "lallinpällit"
11 Apr 15 UTC Jos peliin ei saada tarpeeksi pelaajia kokeillaan uudelleen pidemmällä liittymisajalla. 2 päivää voi olla aika lyhyt liittymisaika ja juuri loppuneen pelin Puola tuskin tietää pelistä vielä mitään.
12 Apr 15 UTC Juu tehdään uusi sitten jos.

Mietin muuten että kiinnostaisiko ketään kokeilla tuota Amerikka-karttaa?
13 Apr 15 UTC vois ollakin jossain välissä, mut otetaan kuitenkin viel seuraava peli tällä kartalla niin saa vähän lisää tuntumaa.

Muistin muuten että Puolan pelaaja saattaa olla tällä hetkellä Afrikassa reissaamassa netin ulottumattomissa, joten voisi ehkä rekrytoida jonkun muunkin kun nyt on jo yhdeksän kasassa. Kommentteja?

Start Backward Open large map Forward End

Ukraine
Lalli (109 D)
Drawn. Bet: 20 D, won: 29 D
15 supply-centers, 14 units
Spain
Chintoka (211 D)
Drawn. Bet: 20 D, won: 29 D
12 supply-centers, 12 units
Russia
Mama (317 D)
Drawn. Bet: 20 D, won: 29 D
11 supply-centers, 11 units
Egypt
grandaghaster (121 D)
Drawn. Bet: 20 D, won: 29 D
10 supply-centers, 10 units
Germany
ZnO (100 D)
Drawn. Bet: 20 D, won: 29 D
9 supply-centers, 9 units
Britain
Spirea (146 D)
Drawn. Bet: 20 D, won: 29 D
6 supply-centers, 6 units
France
Feldered (109 D)
Drawn. Bet: 20 D, won: 29 D
1 supply-centers, 1 units
Turkey
Defeated. Bet: 20 D
Italy
nooblet (100 D)
Defeated. Bet: 20 D
Poland
Finsword (100 D)
Defeated. Bet: 20 D
Archive: Orders - Maps - Messages